„Słowa odfrunęły, przefrunęły.
Daleko.
Oj, moje gołąbki.
Grzeszne, pocieszne, plujcie na siebie,
 prychajcie, ale się wąchajcie z życiem, faktami.
 Przefruwajcie przez siebie.
Bawcie się, bawcie.
Bo co tu innego?”
(Miron Białoszewski z książki „Szumy, zlepy, ciągi”)

The 1st Art Competition from the New Situations series organized in 2021 was a nationwide competition addressed to students and graduates of art schools up to 35 years of age. The aim of the competition was to present artistic attitudes towards both the surrounding and perceived reality. The participation formula, open to various media, was limited to the topic OŻYWIENIE.

Program text of the Revival competition:

“Everyday life on paper and at the same time above literature, not in it, as if without a shadow of creation.” Just like Białoszewski’s language in Szumach, zlepach, ciągach, it “becomes”.
All neologisms, funny word combinations, diminutives, etc., are a way of enlivening and elevating (elevating – that would be too much) everyday life.
In this way, art becomes a revival of everyday life, everyday life that was a bit new: in the context of the secondary appearance of something, the re-emergence of something, or perhaps the repeated doing of something.

The subject of the competition were works in the field of visual arts (painting, graphics, sculpture, photography, video, installation, object, mixed and own techniques, as well as intermedia and multimedia projects) related to the theme of the competition.
The competition received 310 works sent by 142 participants, including 7 works that went beyond the competition regulations.

The competition jury qualified 47 works by 42 participants to the second stage:

Anastasiou Ioannis, XXIc Trichotomy VI, akwaforta, akwatinta, serigrafia, 100x70cm, 2020
Anuszkiewicz Dominika, „_”, technika mieszana, 150x100cm,
Araszkiewicz Paulina, cykl Zwłóknienia, jedwab usztywniany, papier mache, 9 obiektów, 40x30cm
Balawender Wiktoria, Ku początkom, technika mieszana, papier, 120x100cm
Bramowicz Karolina, poliptyk Maszyny mojej wyobraźni, olej, akryl, ołówek na płótnie, 54x48cm,
Bramowicz Karolina, poliptyk Maszyny mojej wyobraźni, olej, akryl, ołówek na płótnie, 100x80cm
Bujak Dorota, Myśl zapuszczała się tajnie w labirynty XVIII, monotypia żelatynowa, grafika cyfrowa 90x65cm
Ciężak Małgorzata, Take a Walk, praca intermedialna: olej na płótnie 50x30cm oraz animacja –  projekcja video
Dawidiuk Marta, Comp 1 (0;00;10;09), linoryt, 100x70cm
Dawidiuk Marta, Comp 1 (0;00;08;10), linoryt, 100x70cm
Desperak Piotr, Z cyklu „Zona-eksploracja”, akryl i olej na płótnie, 100x140cm,
Desperak Piotr, Z cyklu „Zona-defekacja”, akryl i olej na płótnie, 100x160cm
Dokudowicz Maja, Infinite Fragments (LXV), serigrafia na ręcznie przygotowanym włóknie roślinnym, china colle, 35x115cm
Dolinkiewicz Hubert, Pytania o znaczenie I, olej na płótnie, 40x40cm
Dolinkiewicz Hubert, Pytania o znaczenie II, olej na płótnie, 40x40cm
Dolinkiewicz Hubert, Pytania o znaczenie III, olej na płótnie, 40x40cm
Fausek-Kaczanowska Aneta, Dziękuję, instalacja przestrzenna – szkło, pleksi, papier, 115x65cm
Gajdziszewska Adrianna, Zaszyfrowany przekaz kosmicznych konstatacji, instalacja przestrzenna
Gołdasz Urszula, Sieć, obiekt – szkło formowane, 20x30cm
Gołębiewska Adrianna, 3 etiudy filmowe z cyklu Dance Macabre Łążek Garncarski (pomost, dom pana Zbyszka, stara garncarnia), site-specific,
Hupas Sara, Erupcja, dwa obiekty – papier z odzysku klejony, gips, 16x21x16cm
Jajkowska Kamila, Okazy 1920, instalacja przestrzenna – serigrafia, tektura, folia
Janasik Artur, Zakaz kąpieli, video-art, performance art, 5’
Janik Mateusz, Punkty wrażliwe, praca intermedialna: 6 obiektów – nici, chusteczki, transfer nitro w ramach oraz projekcja video, 5’
Kłapkowska Zuzanna, Tchnienie, technika mieszana, 100×140 cm
Kościółek Roland, Jak nas widzą, rzeźby ceramiczne 9 sztuk, 35x75x45cm
Kowalczyk Marta, Szybka odpowiedź, obiekt, 42,5x84x44cm
Krysiak Magdalena, Desire, instalacja przestrzenna – tiul przetykany nicią, ziemia z nasionami kwiatów miododajnych
Kuźniarska Dorota, Dżiny domowe, odlewy gipsowe i szlagmetal, 2 sztuki, 6x12x9cm
Leniart Jakub, pride VII, olej na płótnie, 75x90cm
Leniart Jakub, pride II, olej na płótnie, 95x130cm
Łońska Agnieszka, a to czyje?! 1, akryl na płótnie, 75x115cm
Matsumoto Keiji, – Soul,  tusz, flamaster na papierze, 100x150cm
Mazur Olga, bez tytułu 1, olej na płótnie, 30x30cm
Mądry Natalia, Wątpliwość, olej na płótnie, 72x60cm
Mądzik Marcin, Myleth, projekt ręcznie ilustrowanej książki, 20x30cm
Niestrawska Barbara, Joanna d’Arc na stosie, projekt masek do oratorium Arthura Honeggera
Stadnik Mariusz, Lot Nielota, obiekt przestrzenny
Stanula Agata, Laboratorium zapachu, instalacja przestrzenna, 8 elementów, technika mieszana
Subczyńska Jadwiga, Herbarium marsjańskie, książka artystyczna, 12x18cm
Szajnecka Aleksandra, Chcę wrócić do liścia łopianu, w którym znalazła mnie mama, fotografia cyfrowa, 50x70cm
Szostek Jakub, Tryptyk wtórstwórczy (próba druga), olej na płótnie, 100x100cm
Szyman Franciszek, Gelatin – th.eb.irth, instalacja przestrzenna – fotobiekt, fotografia natychmiastowa
Szymielewicz Marta, Relaks, video, 6’19”
Święcicki Jakub, Stuktur1, tkanina artystyczna, 90x90cm
Tryba Magdalena, Tkanka miejska, obiekty – technika własna
Żelazkiewicz Roksana, Landing_, intaglio, 70x100cm

All distinguished works were presented during the vernissage and at the exhibition at the Apteka Sztuki Gallery in Warsaw, Aleja Wyzwolenia 3/5.

 

LIST OF AWARDS:

Grand Prix – nagroda 2500zł

Adrianna Gołębiewska, 3 etiudy filmowe z cyklu Dance Macabre Łążek Garncarski (pomost, dom pana Zbyszka, stara garncarnia)

II Nagroda – nagroda 1500zł

Keiji Matsumoto, – Soul

III Nagroda – nagroda 1000zł

Mateusz Janik, Punkty wrażliwe

Nagroda dodatkowa Fundacji – nagroda 1000zł

Stadnik Mariusz, Lot Nielota

Wyróżnienia Honorowe

Kamila Jajkowska, Okazy 1920
Dorota Kuźniarska, Dżiny domowe
Agata Stanula, Laboratorium zapachu