Spoglądam w nie urodzony, [sic] schematyczny świat, który pragnie
 aby go stworzyć i ukształtować, spoglądam w rojowisko cieni postaci ludzkich,
 które kiwają ku mnie, abym je zaklął i wyzwolił: cienie tragiczne i śmieszne, i śmieszno-tragiczne…”

Tomasz Mann

The 2nd Art Competition from the New Situations series was a nationwide competition addressed to students and graduates of art schools up to 45 years of age.
The aim of the competition was to present artistic attitudes towards both the surrounding and perceived reality,
The formula of participation, open to various media, was limited by the topic of KONTRASTY

Program text of the Contrasts competition:

In the programmatic book Świat bezprzedmiotowy  exactly a century ago, Kazimierz Malevich distinguished two diametrically different, in his opinion, methods of formation: one serves the so-called practical life and concerns specific situations (involves consciousness), the other is beyond any “usefulness” and refers to abstract phenomena ( with the participation of the subconscious and unconscious).
Visible – hidden, elegance – carelessness, chaos – order, expression – restraint, front – back, north – south, positive – negative, war – peace, beginning – end…
The idea of each concept lies between two poles. The extensional structure of objects and phenomena is primarily dual. The contrasts of our values and choices create systems, and the structures of tensions between them cause contradictions, dissonances and conflicts.
Art becomes a conscious choice of color and form, real or unreal, useful or abstract. It is a choice between…

The subject of the competition were works in the field of visual arts (painting, graphics, sculpture, photography, video, installation, object, mixed and own techniques, as well as intermedia and multimedia projects) related to the theme of the competition.

The competition received 1,277 works sent by 600 participants, including 42 works that went beyond the competition regulations.

The competition jury qualified 48 works by 43 participants to the second stage:

Araszkiewicz Paulina, Powłoki, wideo, 5′
Bobak Paulina      , Formy cielesne, rysunek na papierze, 120x120cm
Bobak Paulina, Formy cielesne II, rysunek na papierze, 137,5x100cm
Cieślewicz Piotr, Suprematka, olej na płótnie, 80x80cm
Ciołkowska Marta, Bottlefield, wideo 3’06”, 2019
Ćwiertniewski Krzysztof, Relacje 3, akryl na płótnie, 80x80cm
Desperak Alicja, W wodzie, olej na płótnie, 100x120cm
Gillert Adam, z cyklu Grupy Adoracyjne: Poznań, olej na płótnie , 50x120cm
Gillert Adam, z cyklu Grupy Adoracyjne: Gdańsk, olej na płótnie, 80x100cm
Gwiazda Anna Eliza, Osme, design krytyczny, odlew mosiężny, 10x6cm
Hancharova Darya, Impermanence 3, mezotinta, 42,5×32,5cm
Hancharova Darya, Beyond 4, mezotinta, 42,5×32,5cm
Jankowska Maria, Tożsamość, intalacja, 100x100cm
Kobierzyńska Kamila, Kiedy kwitną wiśnie 1,2,4, cyjanotypia na jedwabiu, 24x18cm
Kosakowski Marcin, fit in 03, wideo 27″
Kozłowski Marcin, Taca Mutant, olej na płótnie, 120x90cm
Krasnopiórko Milena , Dziw, olej na płótnie, 60x70cm
Kuźniarska Dorota, Body, obiekt 3D pen (PLA< PET-G), 66x37x26cm
Ławicki Dawid Andrzej, Przednówek II, drzeworyt, 70x100cm
Łuka Daria, Przesyt, animacja,  59”
Maciejczyk Jakub, Pejzaż marynistyczny pędzla Jana Matejki, akryl na płótnie, 70x60cm
Marszałek-Jeneralczyk Sylwia, Re:plon, technika własna, 90x90cm
Mikulski Daniel, Rowerek: pech, pastel na płótnie, 100x150cm
Morawiec-Winiarska Dorota, Matka, rzeźba beton, 23×13,5cm
Niestrawska Barbara, bez tytułu, tryptyk, technika mieszana, 60x80cm i 70x120cm
Pawlus Natalia, Nothing’s Gonna Hurt Youl II, linoryt, 100x70cm
Rozpara Hanna, Kamuflaż III, drzeworyt, kolagrafia  100x142cm
Rutkowska Anna, Intelektualna pustka, tempera jajowa, 80x130cm
Sikorska Weronika, Poetycki manifest, video, 1’58”
Soszyńska Joanna, Millenials, olej na płótnie, 35x25cm
Staak-Janczarska Agnieszka, Zamyślona, olej na płótnie, 115x90cm
Swoboda Marcel, Daltonista w zielonej czapce, rzeźba, 35x20x20cm
Szwabe Andrzej, Personal Reminder: Ołtarz obiekt, druk 3D, konstrukcja modułowa, 200x100x75cm
Szywacz Katarzyna, Nieludzka przestrzeń 4, olej na płótnie, 80x100cm
Śmigielska Zuzanna , Uncharted People (Władysławowo), technika mieszana, 120x120cm
Tołwińska Maria, Park Planty, sitodruk, 100x140cm
Tomaszewska Katarzyna, Visible/Invisible, rysunek na papierze, 49x38cm
Tomkowicz Miłosz, Buty tyranów, obiekt silikon, 100x35cm
Trusik Piotr, Zdarzenia, olej na płótnie, 100x92cm
Wawrzkiewicz Artur, Studium cytryny, olej na płótnie, 100x100cm
Wojsz Karolina, Szklany kaganiec, obiekt: szkło-technika palnikowa i skóra, 50x40cm
Zając Jakub, Masa samolotów, tryptyk, sitodruk, 100x70cm
Zbroja Łukasz, Dwa koguty, 2 obiekty – jesion, marmur, 86x60x100cm  oraz 80x59x108,5cm
Zuzela Anna, Wzięła do serca dobrą radę, olej na płótnie, 50x50cm
Zuzela Anna, Nie było tam plaży nudystów, olej na płótnie, 41x33cm
Żychlińska Agata Anna, Cii, kochanie wszystko dobrze, technika mieszana na płótnie, 30x40cm
Żylska Marta, Małpie bóstwa 1,2, wydruk cyfrowy 100x70cm

All distinguished works were presented during the vernissage and at the exhibition at the Apteka Sztuki Gallery in Warsaw, Aleja Wyzwolenia 3/5.

LIST OF AWARDS:

Grand Prix – nagroda 3000zł

Zuzanna Śmigielska Uncharted People (Władysławowo),
Za ulotność chwili zamkniętej w intrygującej formie obrazu multimedialnego.

 II Nagroda – nagroda 2000zł

Marcin Kozłowski Taca mutant
Za brawurowy gest i dowcipne nawiązanie do historii sztuki.

III Nagroda – nagroda 1500zł

Darya Hancharova Impermanence 3 oraz Beyond 4
Za tajemnicę uchwyconą za pomocą trudnej i tradycyjnej techniki graficznej.

Nagroda dodatkowa Fundacji – nagroda 1000zł

Miłosz Tomkowicz Buty Tyranów
Za ważny i symboliczny głos w aktualnej sytuacji wojny w Ukrainie.

Wyróżnienie Honorowe Rektora Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie

Dawid Andrzej Ławicki Przednówek II

Wyróżnienie Honorowe

Marcin Kosakowski fit in 03
Barbara Niestrawska Bez tytułu, dyptyk